چاپ کردن این صفحه

در 4 ماهه نخست 2018 محقق شد رشد 7 درصدی تولید جهانی کاتد

اخبار فلزات: مجموع کاتد از کنسانتره و کاتد SX-EW در چهارماهه نخست سال 2018، رشد 0/5درصدی داشت، درحالی‌که تولید جهانی کاتد از قراضه، افزایش 7درصدی را به ثبت رساند.

به گزارش اخبار فلزات و به نقل از مس پرس از ICSG، افزایش حجم تولید کاتد که طی دوره 4 ماهه نخست سال جاری بیش از همه به‌دلیل تداوم روند افزایش ظرفیت تولید در کشور چین بود.
تولید کاتد در شیلی به میزان 6/8درصد افزایش یافت و عمدتاً به دلیلی رشد تولید کاتد SX-EW در این کشور بود. علاوه بر این، تولید کاتد پیرومتالورژی شرکت کودلکو نیز در این مدت، رشد 6 درصدی را به ثبت رساند.
بر اساس این گزارش، تولید کاتد در اندونزی و ژاپن نیز افزایش فراوانی داشتند که به سبب نبود ممنوعیت صادراتی در اندونزی و عدم خاموشی جهت تعمیرات در ژاپن بود. همچنین حجم تولید کاتد SX-EW، در کنگو و زامبیا نیز با افزایش همراه بود. با این وجود، تولید کاتد در کشورهای هند، پرو، لهستان و ایالات‌متحده آمریکا کاهش داشتند. در بررسی منطقه‌ای، تولید کاتد در مناطق آفریقا و آسیا با رشد به ترتیب 10 و 2 درصدی همراه بود درحالی‌که در سایر مناطق جهان تغییری در حجم تولید به ثبت نرسیده است.
رشد 3 درصدی مصرف ظاهری مس تصفیه‌شده در چین
مصرف ظاهری چین در چهار ماهه نخست سال جاری، به میزان 3 درصد افزایش یافت و میزان خالص واردات مس تصفیه‌شده این کشور نیز رشد 13 درصدی داشت.
بر اساس مطالعات ICSG، میزان مصرف ظاهری مس تصفیه‌شده در سایر مناطق جهان طی بازه مورد بررسی، حدود 1/5 درصد افزایش یافته است. از میان کشورهای مهم مصرف‌کننده مس در جهان، میزان مصرف ظاهری در هند و کشورهای اتحادیه اروپا افزایش یافت درحالی‌که در ژاپن، ایالات‌متحده آمریکا و کره جنوبی با کاهش همراه بود.
تراز بازار جهانی مس تصفیه‌شده نشان می‌دهد که در 4 ماهه نخست سال 2018، بازار مس تصفیه‌شده با مازاد 50 هزار تنی عرضه همراه بوده است. این رقم در مدت مشابه سال 2017، برابر با 146 هزار تن بود. شایان ‌ذکر است که میزان موجودی انبار رسمی مس در چین طی این دوره کاهش حدوداً 8 هزار تنی نسبت به پایان سال 2017 داشت. درحالی‌که در مدت مشابه سال گذشته موجودی این انبارها، به میزان 140 هزار تن افزایش یافته بود.
مجموع موجودی مس انبارهای 3 بورس لندن، نیویورک و شانگهای تا پایان ماه ژوئن، برابر با 756 هزار و 742 تن بود که افزایش 214 هزار و 213 تنی (معادل 39درصد) را نسبت به پایان سال 2017 به ثبت رسانده است. رشد موجودی انبار در بورس لندن 44 درصد، در شانگهای 75 درصد و در نیویورک، 6 درصد بود.