معدن‌کاران شیلی، نسبت به راه‌اندازی مجدد پروژه‌ها دست به عصا پیش می‌روند

به گزارش اخبار فلزات، شیلی با برخورداری از بیشترین حجم ذخیره مس در جهان، با اختلاف قابل ملاحظه‌ای بزرگترین تولیدکننده مس معدنی است. بنابر ارزیابی‌های زمین‌شناسی، ذخیره مس شیلی حدود 210 میلیون تن مس محتوی برآورد شده است. تولید مس معدنی شیلی در سال 2016، حدود 5 میلیون و 500 هزار تن بود که سهم 28 درصدی از تولید جهانی مس معدنی را در دست داشت. سهم تولید مس شیلی در سال 2015، بالغ بر 30 درصد بود. نمودار 1، حجم تولید و سهم تولید شیلی از تولید مس معدنی جهان را برای سال‌های 2012 تا 2016، نشان می‌دهد.

 

                                         

همانطور که در نمودار 1 مشاهده می‌شود، عملکرد تولید مس شیلی، به‌رغم رشد قابل ملاحظه در سال 2013، با کاهش در سال‌های 2014 تا 2016 همراه بود. از آن رو که تولید جهانی مس معدنی در این سال‌ها، به‌رغم افت متوالی قیمت مس، افزایش یافت، سهم بازار شیلی از تولید جهانی مس نیز روندی کاهشی در پیش گرفت. سهم تولید شیلی از تولید معدنی جهان در سال 2012، بیش از 32 درصد بود که در سال 2016 به حدود 28 درصد رسید.

 

قیمت مس از ماه اکتبر سال 2016 با نرخ کندی رو به افزایش بود تا این که در 6 ماهه اول سال 2017، رشد بالغ بر 7 درصدی داشت. علاوه بر این، پیش‌بینی تحلیلگران از بازار آتی این فلز سرخ، تداوم رشد قیمتی به‌دلیل احتمال وقوع کسری در سال‌های 2017 و 2018 است. با توجه به این رشد قیمتی بازار مس و پیش‌بینی آینده مثبت سرمایه‌گذاری، شرکت‌های معدنی در شیلی به دنبال ارزیابی راه‌اندازی مجدد پروژه‌های خود هستند. این پروژه‌ها در سال‌های اخیر به دلیل افت شدید قیمت مس به ورطه تعطیلی کشیده شده بودند.

 

با این وجود، شرکت‌های معدنی هنوز هم دست به عصا حرکت می‌کنند و منتظرند تا اوضاع نامشخص سیاسی شیلی بعد از انتخابات ریاست جمهوری آن در ماه نوامبر سال جاری، به سمت و سوی مشخصی حرکت کند. بعد از ملی شدن صنعت مس شیلی در اواخر دهه 1960 میلادی، مس به مهم‌ترین کالای صادراتی شیلی بدل شد و تقریبا 80 درصد صادرات این کشور را تشکیل می‌داد. با این وجود، با توسعه اقتصادی و رشد سایر صنایع شیلی، سهم صادرات صنعت مس از 80 درصد به حدود 50 درصد کاهش یافت، اما همچنان بزرگترین بخش یا به قولی بدنه صادرات شیلی را تشکیل می‌دهد.

 

طی 3 سال گذشته، رییس جمهور چپ‌گرای شیلی، میشل باکلت، مجموعه‌ای از تغییرات و اصلاحات را در سیستم مالیات ملی و قوانین کار این کشور اِعمال کرد. حامیان این اصلاحات معتقد به کاهش نابرابری ملی بودند، در حالی که بسیاری از رهبران صنعتی شیلی مخالفت خود را نسبت به قوانین جدید کارگری اعلام کردند؛ چرا که این قوانین با اعمال فشار به صنعت باعث تهییج کارگران به آغاز اعتصاب در معادنی چون اسکوندیدای شیلی در اوایل سال جاری شد. در نتیجه این اعتصاب، حدود یک میلیارد دلار از تولید شرکت بی.اچ.پی، به‌عنوان سهام‌دار اصلی واحد معدنی اسکوندیدا کاسته شد.

 

با توجه به موارد فوق، واحدهای معدنی شیلی نسبت به تغییرات خط‌مشی‌ها و چشم‌اندازهای سیاسی محتاطانه‌تر عمل می‌کنند. از این رو، تولیدکنندگان مس معدنی شیلی پیش از اجرای هرگونه برنامه‌ای در خصوص راه‌اندازی مجدد پروژه‌های جدید یا توسعه‌ای معدنی، در انتظار نتایج انتخابات ریاست جمهوری هستند. در این انتخابات، یکی از نامزدها سباستین پینرا، رییس جمهور سابق شیلی است که نسبت به صنایع شیلی سیاست‌ها و برنامه‌های بهتری داشت. در جایگاه مقابل پینرا، آلژاندرو گوییلیر چپ‌گرا قرار دارد که احتمال می‌رود در صورت پیروزی در انتخابات ماه نوامبر، وضعیت صنعت مس مجددا مغشوش شود.

  • تهران اتوبان کردستان،نبش خیابان 22 پلاک 1
  • 288028441
  • 288002664
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

ارسال یک پیام

  Mail is not sent.   Your email has been sent.