چاپ کردن این صفحه

صنعت مس؛ ستونی برای توسعه استان

اخبار فلزات: «جعفر سرقینی»، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت که در آیین گشایش پنجمین نمایشگاه بین‌المللی معدن سخن می‌گفت، از صنعت مس به‌عنوان یکی از عوامل توسعه استان نام برد و گفت توسعه معدنی استان کرمان در سال‌های گذشته بی‌نظیر بوده است.

به گزارش اخبار فلزات و به نقل از مس پرس، آیین گشایش «پنجمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی، فرآوری مواد معدنی و تجهیزات وابسته» و «سومین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات معدنی و راه‌سازی»، عصر یک‌شنبه یازدهم تیرماه در محل نمایشگاه بین‌المللی کرمان برگزار شد. در این مراسم، «جعفر سرقینی»، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، «احمد مرادعلیزاده»، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران و برخی از مدیران این شرکت، معاونان استاندار کرمان، «مهدی حسینی‌نژاد»، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان، «مجید آنتیکی‌نژاد»، مدیرعامل شرکت توسعه و آبادانی استان کرمان و جمعی دیگر از فعالان صنعتی و معدنی استان کرمان حضور داشتند.

 

سرقینی: مس و آهن، عامل‌های توسعه استان

 

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت، در این مراسم به نقش معادن در توسعه استان کرمان اشاره کرد و گفت: «صادرات معدنی ما 6.6 میلیارد دلار است که 1.5 میلیارد دلار آن از معادن مس و آهن استان کرمان تامین می‌شود. در زمینه مس مهندس مرادعلیزاده و همکاران‌شان تلاش بسیار زیادی کرده‌اند؛ به‌طوری‌که امروز 3000 میلیارد تومان پروژه آماده بهره‌برداری دارند.» او ادامه داد: «می‌توان گفت امروز توسعه‌ای که در استان کرمان در طول دولت یازدهم اتفاق افتاده، در هیچ‌یک از استان‌های دیگر اتفاق نیفتاده است. این موضوع، علاوه بر وجود نعمت‌های خدادادی استان، مرهون کمک مدیران این استان و همچنین استاندار آن است که با تعریف مثلث اقتصادی استان، توسعه را رقم زدند.»
سرقینی در ادامه، به شعار «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال» عنوان سال جاری اشاره کرد و گفت: «در اقتصاد مقاومتی، تکیه اصلی بر موضوع معدن است و معدن در اقتصاد مقاومتی بیش‌ازپیش پررنگ شده. ما در سال 1395 بالغ بر 1.2 میلیارد دلار صادرات مواد معدنی و 5.4 میلیارد دلار صادرات فرآورده‌های معدنی داشتیم. این در حالی است که نیاز داخل کشور را نیز به‌طور کامل برطرف کردیم. مجموع این‌ها عدد بزرگی برای صنعت و معدن کشور ایران و قابل تقدیر است. باید از شما که این موفقیت را رقم زدید، تقدیر شود.»
او ادامه داد: «با این حال، بخش معدن همیشه مظلوم بوده و همواره گفته می‌شود بخش معدن خام‌فروشی می‌کند. این در حالی است که ما کاملاً با خام‌فروشی مخالفیم و آمار و ارقام نیز این موضوع را نشان می‌دهد. ما در سال 1392 بالغ بر 22 میلیون تن صادرات سنگ‌آهن داشتیم. اما سال گذشته و با برداشته شدن معافیت مالیاتی صادرات مواد معدنی، این عدد به 9 میلیون تن سنگ‌آهن خام رسیده است.» سرقینی تاکید کرد: «ما مخالف خام‌فروشی هستیم به یک دلیل مشخص و آن هم این‌که در سال 1395 ما 28 میلیون تن مواد معدنی صادر کردیم که درآمدی بالغ بر 1.2 میلیارد دلار از آن حاصل شد؛ در همین سال 25 میلیون تن محصولات معدنی صادر شد که درآمد حاصل از آن 5.4 میلیارد دلار بود. این اعداد نشان می‌دهد صادرات مواد معدنی صادرات ارزش افزوده و اشتغال است و ما با آن مخالفیم.»

 

حسینی‌نژاد: زنجیره ارزش افزوده مس تکمیل شد

 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان نیز در این مراسم گفت: «تکمیل زنجیره ارزش افزوده مس، یکی از دستاوردهای معدنی کشور است.» او ادامه داد: «استان کرمان 508 میلیارد تن ذخایر شناخته‌شده معدنی دارد که از این میان 83.5 درصد آن‌ها را چهار ماده معدنی مس، آهن، کرومیت و ذغال‌سنگ تشکیل می‌دهد. طی سال‌های گذشته با عنایت دولت یازدهم و حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تکمیل زنجیره ارزش افزوده در حوزه این چهار ماده معدنی تلاش کرده‌ایم که در این میان تکمیل زنجیره‌های آهن و مس ازجمله مهم‌ترین دستاوردهاست.»
به گفته حسینی‌نژاد، در استان کرمان سالانه 63 میلیون تن ماده معدنی استخراج می‌شود که 21درصد از کل استخراج کشور است. این استان همچنین با 36درصد رکورددار وصول حقوق دولتی است. او در ادامه گفت: «اکتشاف یکی از حوزه‌های جدید برای سرمایه‌گذاری است. ما در استان کرمان 46هزار کیلومترمربع مساحت در قالب 25 پهنه اکتشافی تعریف کرده‌ایم. از این تعداد 19 پهنه را به کسانی که در این زمینه توانمند بوده‌اند واگذار کرده‌ایم و در این حوزه کاملاً آمادگی سرمایه‌گذاری و همکاری داریم؛ چراکه با توجه به پروژه‌هایی که در حوزه صنایع معدنی تعریف کرده‌ایم، به مواد معدنی در آینده نیاز پیدا خواهیم کرد.»

 

آنتیکی‌نژاد: مس به مسئولیت اجتماعی‌اش عمل کرد

 

در ادامه مدیرعامل شرکت توسعه و آبادانی استان کرمان، به ارائه گزارشی در زمینه نمایشگاه بین‌المللی کرمان پرداخت و گفت: «سایت نمایشگاه بین‌المللی کرمان با همت شرکت ملی صنایع مس ایران و صندوق بازنشستگی این شرکت و در راستای مسئولیت اجتماعی این شرکت راه‌اندازی شد. از سال 1393 تاکنون به‌رغم عمر کوتاه این سایت نمایشگاهی، 32 عنوان نمایشگاه در آن برگزار شده است و تنها در سال جاری 17 عنوان نمایشگاه تخصصی برای برگزاری در این سایت، پیش‌بینی کرده‌ایم.» او ادامه داد: «امیدواریم با پشتیبانی شرکت مس بتوانیم سالن جدیدی نیز به این سایت اضافه کنیم. شرکت مس و صندوق بازنشستگی در طول این سال‌ها چه مادی و چه معنوی از ما حمایت کرده‌اند و این جای تشکر دارد. همچنین امیدواریم چراغ این نمایشگاه به همت همه مدیران و مسئولان استان و صنعت‌گران روشن بماند؛ چراکه کرمان یک استان معدنی و صنعتی است و به همین دلیل می‌تواند یکی از خاستگاه‌های نمایشگاه‌های معدنی در کل کشور باشد.»