ایران در حال بازیابی جایگاه خود در بازار وارداتی آلومینیوم تایوان است

اخبار فلزات: تایوان همواره یکی از مهم‌ترین بازارهای صادراتی ایران در 10 سال گذشته بوده است. این کشور در سال‌‌های گذشته، بخش قابل توجهی از نیاز آلومینیوم خود را از کشورهای خاورمیانه تأمین کرده است. در این بین، 2 کشور ایران و عرستان سعودی در رقابتی تناتنگ برای تصاحب و افزایش سهم خود در بازار این کشور بوده‌اند.

 

به گزارش اخبار فلزات، آمار تولید و صادرات ایران در چند سال اخیر نشان می‌دهد که حدود نیمی از آلومینیوم تولید شده در ایران به اقصی نقاط جهان صادر شده است. از بین کشورهای مختلف واردکننده محصولات بالادستی آلومینیوم ایران (شامل شمش و بیلت‌های آلومینیومی)، کشورهای منطقه آسیای شرقی بیشترین سهم را در بازار صادراتی آلومینیوم‌های کار نشده ایرانی داشتند. در بین کشورهای این منطقه، در 10 سال گذشته تایوان از مهم‌ترین واردکنندگان آلومینیوم ایران بوده است. نمودار 1، مقدار واردات آلومینیوم تایوان را در 10 سال گذشته نشان می‌دهد.

                      

 

همان‌طور که در نمودار 1 نشان داده شده است، کشورهای خاورمیانه سهم قابل توجهی از بازار وارداتی آلومینیوم تایوان در 10 سال گذشته داشته‌اند. سهم خارومیانه متشکل از کشورهای ایران، امارات متحده عربی، بحرین، قطر، عمان و عربستان سعودی (صادرکنندگان آلومینیوم از منطقه خاورمیانه) در سال‌های 2007 تا 2009 به‌طور متوسط در حدود 29 درصد بود، ولی طی سال‌های بعدی این میزان افزایش یافت به‌طوری که در سال گذشته سهم خاورمیانه از بازار وارداتی تایوان به بیش از 46 درصد رسید. در بین کشورهای صادرکننده آلومینیوم در خاورمیانه، سهم امارات متحده عربی، قطر، بحرین و عمان از بازار وارداتی آلومینیوم این کشور در 10 سال گذشته تغییرات کمی داشته است. در این بین سهم صادرات ایران و عربستان سعودی از بازار وارداتی تایوان بیشترین نوسان را تجربه کرد. نمودار 2، سهم ایران و عربستان سعودی از خاورمیانه را در بازار وارداتی آلومینیوم تایوان نشان می‌دهد.

                                  

همان‌طور که در نمودار 2 مشاهده می‌شود، تا قبل از سال 2012، ایران در بازار وارداتی تایوان سهم قابل توجهی داشته است. با توجه به داده‌های نشان داده شده در نمودار 2، سهم ایران از خاورمیانه بین سال‌های 2007 تا 2012، به‌طور متوسط در حدود 24 درصد بوده است. ولی پس از سال 2012، با آغاز تولید و صادرات آلومینیوم عربستان سعودی، به‌شدت سهم ایران تحت تأثیر قرار گرفت و از میزان آن کاسته شد. تا جایی که حتی در سال 2015 میلادی به حدود 2 درصد تنزل یافت، در حالی که سهم عربستان سعودی از مقدار صادرات آلومینیوم به تایوان با رشد چشم‌گیری همراه بود. این در حالی است که اگر قیمت واحد هر تن آلومینیوم صادراتی از ایران به تایوان با عربستان طی این دوره بررسی شود، مشاهده می‌شود که همواره قیمت صادراتی آلومینیوم ایران به تایوان در سطح پایین‌تری از عربستان سعودی بوده است.

از این رو عامل کاهش سهم ایران در بازار وارداتی آلومینیوم تایوان را باید در کیفیت و تنوع محصولات مذکور جستجو کرد. البته از تأثیر استراتژی‌های مختلف در فرآیند بازاریابی نیز نباید در این امر غافل شد. این عوامل سبب شده تا عربستان سعودی بتواند سهم خود را در بازار وارداتی آلومینیوم تایوان افزایش دهد و گوی سبقت را از ایران در این بازار برباید. گرچه در سال 2016 ایران توانست تا حدی سهم خود را در این بازار بازیابد که منجر به کاهش سهم عربستان سعودی در این سال شد. با توجه به بهبود شرایط برای امر صادرات در سال پیش رو، انتظار می‌رود که ایران بتواند از مهم‌ترین رقیب خود یعنی عربستان سعودی پیشی بگیرد.

 
 
 
 
 
  • تهران اتوبان کردستان،نبش خیابان 22 پلاک 1
  • 288028441
  • 288002664
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

ارسال یک پیام

  Mail is not sent.   Your email has been sent.