رقابت شدید متقاضیان برای خرید مس ارزان‌قیمت

اخبار فلزات: طی یکی دو ماه اخیر و به‌دلیل تثبیت قیمت ارز، تولیدکنندگان کالاهای اساسی موظف شده‌اند که محصولات خود را با نرخ ارز مصوب در بورس کالا به متقاضیان عرضه کنند. هر چند که ممکن است در نگاه اول تثبت نرخ ارز در یک عدد، اقدام مناسبی به‌نظر برسد، اما باز هم شاهد اختلاف قیمت ارز تثبیت شده با نرخ بازار هستیم که می‌تواند منشا مشکلات بعدی باشد. کمااینکه رقابت برای خرید محصولات مختلف در بورس کالا به اوج خود رسیده است.

ه گزارش فلزات آنلاین، مس در بازارهای جهانی روزهای نسبتا باثباتی را طی می‌کند و کمتر شاهد نوسان عجیب و غریب از سوی این فلز در بازار هستیم. به‌طوری که قیمت این فلز به 7 هزار دلار بر هر تن نمی‌رسد و از 6 هزار و 700 دلار بر هر تن نیز کمتر نمی‌شود. در حال حاضر نیز به‌نظر می‌رسد که این قیمت مطلوب تولیدکنندگان است. هر چند که پیش‌بینی‌ها برای قیمت مس، افزایش را تا بیش از 7 هزار دلار بر هر تن پیش‌بینی کرده‌اند، اما با روند کنونی و تحولات بین‌المللی، بعید به‌نظر می‌رسد که قیمت مس دچار تحول اساسی شود.

                                              

 

برخلاف بازارهای جهانی، بازار مس در ایران بسیار ملتهب است. این التهاب ناشی از افزایش قیمت در بازارهای جهانی نیست؛ بلکه نوع سیاست‌گذاری‌ها و بخشنامه‌های ناگهانی برای تنظیم بازار باعث به‌وجود آمدن چنین وضعی می‌شود. تا پیش از تثبیت قیمت دلار در 4 هزار 200 تومان از سوی دولت، قیمت هر کیلوگرم کاتد مس در بورس کالا به بیش از 33 هزار تومان رسیده بود و متقاضیان همواره مایل به خرید این محصول بودند. در ابتدای سال جاری دولت در یک بخشنامه‌ای پیشنهاد داد که قیمت کالاهای اساسی در بورس کالا مانند فولاد، مس و آلومینیوم توسط نرخ ارز دولتی تعیین شود. با این حال، با اتفاقات رخ داده در بازار ارز، دولت در بخشنامه دیگری قیمت دلار را 4 هزار و 200 تومان اعلام کرد و همه صنایع نیز ناچار به تبعیت از این قیمت شدند. پس از این بخشنامه قیمت مس در بورس کالا با این حساب به 28 هزار تومان در هر کیلوگرم رسید. اما نکته قابل توجه در این میان رقابت بسیار شدید متقاضیان برای خرید مس و بسیاری از محصولات در بورس کالا است.

نمودار 1 نشان می‌دهد که در هفته گذشته یعنی از 22 تا 27 اردیبهشت، بیش از 3 هزار و 100 تن کاتد و مفتول مسی در بورس کالا عرضه شد که در مقابل آن رقم شگفت‌انگیز 15 هزار و 500 تن تقاضا وجود داشت! در نهایت همه محصولات به فروش رفتند. نکته مهم دیگر در این میان قیمت پایه و قیمت پایانی محصولات عرضه شده است. قیمت عرضه مس کاتد در بورس کالا 28 هزار و 600 تومان به‌ازای هر کیلوگرم بود که با رقابت میان خریداران، این رقم به 31 هزار و 400 تومان نیز رسید. قیمت پایه مفتول نیز به‌طور میانگین 29 هزار و 561 تومان بود که این میزان پس از رقابت، به 32 هزار و 517 تومان رسید. این اعداد نشان می‌دهند که قیمت پایه عرضه شده در بورس کالا دستوری است و واقعی نیست. بنابراین امکان دارد از قیمت پایین این محصول بعدها سوءاستفاده‌ صورت گیرد.

  • تهران اتوبان کردستان،نبش خیابان 22 پلاک 1
  • 288028441
  • 288002664
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

ارسال یک پیام

  Mail is not sent.   Your email has been sent.