بازار مس در تب ارز دولتی می‌سوزد

اخبار فلزات: طی ماه‌های اخیر شاهد رشد تقاضا در بازارهای فلزی بورس کالا به‌دلیل قیمت‌گذاری با نرخ ارز 4 هزار و 200 تومانی بودیم. هر چند که طی ماه‌های بعد این نرخ به 4 هزار و 300 تومان نیز افزایش داشت، اما تنها در یک نوبت شاهد کاهش تقاضا به زیر 10 هزار تن بودیم و در سایر نوبت‌های عرضه، تقاضا بسیار سنگین و سرسام‌آور بود.

به گزارش اخبار فلزات، بازارهای جهانی مس متأثر از سیاست‌های تجاری آمریکا و جنگ اقتصادی به‌وجود آمده میان قدرت‌های اقتصادی دنیا و نیز افزایش ارزش دلار در حال افت بسیار شدید است تا جایی که قیمت مس به پایین‌ترین حد خود در چند ماه اخیر رسیده است. در حالی که قیمت هر تن مس، یک ماه پیش در اوج خود به‌حدود 7 هزار و 200 دلار رسید، در پایان معاملات جمعه گذشته به 6 هزار و 100 دلار رسید و بیشترین افت قیمت را در چند سال گذشته تجربه کرد. این افت به عقیده تحلیل‌گران کف قیمت مس در سال جاری خواهد بود و با احتمال شروع دور جدید از اعتصابات در معادن بزرگ مس، کسری این فلز در بازارهای جهانی رخ خواهد داد و این امر محرک قیمت مس در ماه‌های آتی خواهد بود.

برخلاف بازارهای جهانی، بازار مس داخلی همچنان در تب ارز دولتی و آزاد می‌سوزد. از یک سو مس با ارز دولتی در بورس کالا عرضه می‌شود که برای خرید آن صف‌های طولانی و تقاضای بسیاری وارد می‌شود و در سوی دیگر گفته می‌شود که کاتد به‌راحتی تبدیل به قراضه شده و با قیمتی بیشتر به تولیدکنندگان فروخته می‌شود. در حقیقت قیمت‌گذاری دولتی بستری را برای سوءاستفاده از محصولات مختلف فراهم آورده که منشأ رانت است. ضمن اینکه برای دریافت مس از بورس کالا رقابت ایجاد می‌شود و بعضا قیمت‌های معاملات 10 تا 15 درصد نسبت به قیمت ابتدایی عرضه بیشتر می‌شود. البته قرار بود که متقاضیان مس پالایش شوند و تنها آن دسته از متقاضیانی که تولیدکننده واقعی هستند و همواره کالای خود را از بورس کالا دریافت می‌کنند، بتوانند تقاضای خود را ارائه دهند. متأسفانه در این شرایط به بسیاری از تولیدکنندگان واقعی محصول تعلق نمی‌گیرد و کار برای تولید بسیار سخت شده است.

                                       

نمودار 1 حاکی از آن است که طی هفته گذشته یعنی از 16 تا 21 تیر ماه، 3 هزار و 145 تن محصول مس یعنی کاتد و مفتول در بورس کالای ایران از سوی تولیدکنندگان عرضه شد که در مقابل آن 18 هزار و 270 تن تقاضا وجود داشت. در این میان مفتول مس به میزان یک هزار و 145 تن عرضه شد، در حالی که تقاضا برای خرید آن بیش از 10 هزار تن بود. ضمن اینکه 2 هزار تن کاتد نیز از سوی شرکت ملی صنایع مس ایران در بورس کالا عرضه شد که این محصول نیز تقاضایی در حدود 8 هزار تن داشت. به‌نظر می‌رسد که مس ارزان همچنان اشتهای خریداران را بالا نگه داشته است.

  • تهران اتوبان کردستان،نبش خیابان 22 پلاک 1
  • 288028441
  • 288002664
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

ارسال یک پیام

  Mail is not sent.   Your email has been sent.